Musik finns med oss överallt och har stor påverkan på hur vi uppfattar saker och ting. Det kan få oss att gråta samtidigt som det kan hjälpa oss ur depressioner och tråkiga stunder.
För att bli rädd
Musik skapar stämningen. Det används flitigt i skräckfilmer och spel för att skrämma oss och för att visa hur vi ska må i en viss scen: ledsen, rädd, misstänksam, glad och så vidare.
Avsaknaden av musik är en lika stor del i stämningsbyggandet. Har man spelat musik nästan oavbrutet och det blir plötsligt helt tyst i filmen eller spelet, blir vi på vår vakt.
Musiken blir ett med filmen och sedan behöver vi bara höra musiken för att känna samma känslor som vi hade när vi spelade eller tittade på filmen. Se bara på ljudklippet som tillhör Hajenfilmen: ingen kan höra ljudet utan att tänka på hur läskigt det var när man såg filmen för första gången och hajen närmade sig ett ovetande offer.
För att underhålla oss
En annan sak som är vanlig inom spelvärlden är musik som fyller ut tystnaden. Mindre spel såsom Candy Crush eller spelautomater, har enkel design och är inte speciellt varierande om man ser till spelmekaniken. Spelautomater inräknar alla typer av slotspel där man inte gör mycket mer än att trycka på en knapp, men designen på spelen är väldigt varierande så det kräver olika typer av musik.
Musiken blir då starkt kopplad till spelet och om musiken är i en loop, det vill säga utan början eller slut, tappar vi uppfattning om hur länge vi spelar. Musik har alltså stor inverkan på hur mycket vi tycker om spelet.